Nabór wniosków o przyznanie środków limitu Krajowego Funduszu Szkoleniowego KFS na sfinasowanie kształcenia ustawicznego pracowników i pracodawców - Powiatowy Urząd Pracy w Przeworsku
Pomoc dla Ukrainy - banner PUP_WUP
Aplikacje zagnieżdżone
Aktualności
Nabór wniosków o przyznanie środków limitu Krajowego Funduszu Szkoleniowego KFS na sfinasowanie kształcenia ustawicznego pracowników i pracodawców
POWIATOWY URZĄD PRACY W PRZEWORSKU
OGŁASZA KOLEJNY NABÓR WNIOSKÓW O PRZYZNANIE ŚRODKÓW
LIMITU KRAJOWEGO FUNDUSZU SZKOLENIOWEGO (KFS)
NA SFINANSOWANIE KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO
PRACOWNIKÓW I PRACODAWCÓW.
Informujemy, iż w dyspozycji Urzędu pozostają środki limitu z Krajowego Funduszu Szkoleniowego w wysokości 13 493,94 zł z przeznaczeniem na kształcenie ustawiczne pracowników
i pracodawców w ramach priorytetów MRPiPS.
Wnioski przyjmowane będą w dniu
28.03.2025 r. do godziny 14:00
Wnioski o dofinansowanie mogą składać wyłącznie pracodawcy.
Pracodawcą jest jednostka organizacyjna, choćby nie posiadała osobowości prawnej, a także osoba fizyczna, jeżeli zatrudnia pracowników.
Pracownikiem jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę.
Osoby pełniące funkcje zarządcze w spółkach są pracownikami, jeśli są zatrudnione w ramach umowy o pracę. Powołanie w skład zarządu spółki nie jest powołaniem z art. 68 § 1 Kodeksu pracy i nie nadaje statusu pracownika. Nie jest pracownikiem prezes zarządu będący jedynym lub większościowym udziałowcem spółki a także osoba współpracująca (małżonek, dzieci własne lub dzieci drugiego małżonka i dzieci przysposobione, rodzice oraz macocha i ojczym pozostający we wspólnym gospodarstwie domowym i współpracujący przy prowadzeniu działalności).
Przy składaniu i rozpatrywaniu wniosków obowiązują przepisy określone w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 maja 2014 r. w sprawie przyznawania środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego (Dz. U. 2018 poz. 117), zwane dalej „rozporządzeniem" oraz „Zasady przyznawania środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego (…)”, wprowadzone Zarządzeniem Dyrektora PUP, dostępne na stronie internetowej Urzędu.
Wnioski wraz z wymaganymi złącznikami można składać w formie:
- papierowej (osobiście, drogą pocztową, za pośrednictwem kuriera) w Powiatowym Urzędzie Pracy w Przeworsku ul. Jagiellońska 10, 37-200 Przeworsk (decyduje data wpływu wniosku na Dziennik Podawczy) lub
- elektronicznej – ePUAP, e-Doreczenia z pominięciem platformy praca.gov.pl (wniosek oraz załączniki powinny być opatrzone: kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym elektronicznej platformy usług administracji publicznej lub elektronicznym podpisem osobistym )
- Wniosek należy wypełnić oddzielnie dla każdego rodzaju kształcenia, tj.: w sytuacji np. gdy Wnioskodawca ubiega się o więcej niż jeden temat kursu lub kurs i studia podyplomowe, itp.
- Wnioski złożone w jakikolwiek inny sposób niż określony w niniejszym komunikacie oraz poza wyznaczonym terminem i godziną nie będą podlegały rozpatrzeniu.
- Kolejność wpływu wniosku nie ma wpływu na ocenę.
- Pracodawca wnioskuje o dofinansowanie jeszcze nie rozpoczętej formy kształcenia.
- Z uwagi na możliwość wystąpienia sytuacji potrzeby uzupełnienia złożonych wniosków, prosi się o ustalanie daty rozpoczęcia kształcenia z wykonawcą, z uwzględnieniem czasu dla Urzędu na rozpatrzenie złożonych wniosków, tj. około 30 dni.
Aby skorzystać ze środków KFS musi zostać spełniony co najmniej jeden z priorytetów:
Priorytet 1: Wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji w zawodach określonych jako deficytowe na danym terenie tj. w powiecie czy województwie.
- Składając wniosek o dofinansowanie z KFS w ramach tego priorytetu pracodawca powinien wskazać, że wnioskowana forma kształcenia ustawicznego dotyczy zawodu deficytowego na terenie powiatu przeworskiego/województwa podkarpackiego. Oznacza to zawód zidentyfikowany jako deficytowy w oparciu o wyniki „Barometru zawodów-prognozy zapotrzebowania na pracowników 2025" dla powiatu przeworskiego/województwa podkarpackiego.
- Wnioskowane kształcenie winno mieć bezpośredni wpływ na wykonywanie obecnych, nowych lub dodatkowych zadań związanych bezpośrednio z kwalifikacjami/ umiejętnościami nabytymi w trakcie kształcenia.
- Pracodawca wnioskujący o dofinansowanie kształcenia ustawicznego pracowników zatrudnionych na terenie innego powiatu/województwa, niż siedziba powiatowego urzędu pracy, w którym składany jest wniosek o dofinansowanie, powinien wykazać, że zawód jest deficytowy dla miejsca wykonywania pracy.
- Ocenie podlegać będzie uzasadnienie z części 4 wniosku oraz program kształcenia.
- Barometr dostępny jest na stronie https://barometrzawodow.pl
Priorytet 2: Wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji w związku z zastosowaniem
w firmach nowych procesów, technologii i narzędzi pracy.
- Pracodawca chcący skorzystać ze środków KFS w ramach wyżej wymienionego priorytetu musi udowodnić, że w ciągu jednego roku przed złożeniem wniosku bądź w ciągu trzech miesięcy po jego złożeniu zostały/ zostaną zakupione nowe maszyny i narzędzia, bądź zostały/ będą wdrożone nowe procesy, technologie i systemy, a osoby objęte kształceniem ustawicznym będą wykonywać nowe zadania związane z wprowadzonymi /planowanymi do wprowadzenia zmianami.
- Decyzja o uwzględnieniu wniosku złożonego w ramach priorytetu 2 zostanie podjęta na podstawie jakiegokolwiek wiarygodnego dokumentu dostarczonego przez wnioskodawcę, np. kopii dokumentu zakupu, decyzji dyrektora/ zarządu o wprowadzeniu norm ISO, itp. oraz logicznego i wiarygodnego uzasadnienia.
- Wsparciem kształcenia ustawicznego w ramach priorytetu nr 2 można objąć jedynie osobę, która
w ramach wykonywania swoich zadań zawodowych/ na stanowisku pracy korzysta lub będzie korzystała z nowych technologii i narzędzi pracy lub która wymaga nabycia nowych kompetencji niezbędnych do wykonywania pracy w związku z wdrożeniem nowego procesu. - Wnioskodawca powinien do wniosku dołączyć oświadczenie, że potencjalny uczestnik szkolenia spełnia warunki dostępu do priorytetu (wzór oświadczenia Wnioskodawcy dotyczący priorytetu nr 2 - do pobrania we wzorach oświadczeń).
Priorytet 3: Wsparcie kształcenia ustawicznego pracodawców i ich pracowników zgodnie
z potrzebami szkoleniowymi, które pojawiły się na terenach dotkniętych przez
powódź we wrześniu 2024 roku.
- Priorytet ten dotyczy pracodawców prowadzących działalność na terenach, na których obowiązuje rozporządzenie Rady Ministrów z 16 września 2024 roku w sprawie wykazu gmin, w których są stosowane szczególne rozwiązania związane z usuwaniem skutków powodzi z września 2024 roku, oraz rozwiązań stosowanych na ich terenie (Dz. U. 2024, poz. 1859).
- W/w rozporządzenie dotyczy gmin położonych na terenie województwa:
- dolnośląskiego
- lubuskiego
- opolskiego
- śląskiego
- Dofinansowane formy kształcenia ustawicznego mają wspomagać wprowadzenie zmian umożliwiających utrzymanie się na rynku czy pozwalających uniknąć zwolnień czy wręcz zatrudnić nowych pracowników.
- Warunkiem skorzystania ze środków jest prowadzenie działalności na terenie gminy z wykazu oraz oświadczenie pracodawcy o konieczności nabycia nowych umiejętności czy kwalifikacji w związku
z rozszerzeniem/ przekwalifikowaniem obszaru działalności firmy związanych bezpośrednio ze skutkami powodzi z września 2024 r.
Priorytet 4: Poprawa zarządzania i komunikacji w firmie w oparciu o zasady przeciwdziałania
dyskryminacji i mobbingowi, rozwoju dialogu społecznego, partycypacji
pracowniczej i wspierania integracji w miejscu pracy.
- Szkolenia powinny zawierać tematykę związaną z mobbingiem i dyskryminacją w miejscu pracy, promowaniem bezpiecznego i wspierającego środowiska pracy, wdrażania procedur przeciwdziałania
i reagowania na przypadki nieprawidłowości a także zasad funkcjonowania rad pracowniczych zgodnie z ustawą z dnia 7 kwietnia 2006r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji (Dz.U. 79 poz. 550). - Ocenie podlegać będzie uzasadnienie z części 4 wniosku oraz program kształcenia.
Priorytet 5: Promowanie i wspieranie zdrowia psychicznego oraz tworzenie przyjaznych
środowisk pracy poprzez m.in. szkolenie z zakresu zarządzania wiekiem,
radzenia sobie ze stresem, pozytywnej psychologii, dobrostanu psychicznego
oraz budowania zdrowej i różnorodnej kultury organizacyjnej.
- Priorytet ten oferuje wsparcie w zakresie poprawy szeroko pojętego zdrowia psychicznego w tym również szkolenia z zakresu działań go wspierających np. organizacji pracy (kursy z niestandardowych elastycznych form pracy).
- Szkolenia dotyczące promowania i wspierania zdrowia psychicznego oraz tworzenie przyjaznych środowisk pracy powinny obejmować szeroki zakres tematów, które pomagają zarówno menadżerom jak i pracownikom tworzyć zdrowe, wspierające i produktywne miejsca pracy taki jak:
- rola pracodawcy w wspieraniu zdrowia psychicznego,
- przyczyny i skutki stresu zawodowego, wypalenia zawodowego oraz radzenia sobie z nimi,
- skuteczna komunikacja w zespole,
- różnorodność w miejscu pracy, integracja pracowników wywodzących się z różnych grup pokoleniowych,
- promowanie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym.
- Ocenie podlegać będzie uzasadnienie z części 4 wniosku oraz program kształcenia.
Priorytet 6: Wsparcie cudzoziemców, w szczególności w zakresie zdobywania wiedzy
na temat polskiego prawa pracy i integracji tych osób na rynku pracy.
- W ramach tego priorytetu może być finansowane kształcenie wyłącznie cudzoziemców.
- Wśród specyficznych potrzeb pracowników cudzoziemskich wskazać można w szczególności:
- doskonalenie znajomości języka polskiego oraz innych niezbędnych do pracy języków,
w szczególności w kontekście słownictwa specyficznego dla danego lub branży, - doskonalenie wiedzy z zakresu specyfiki polskich i unijnych regulacji dotyczących wykonywania określonego zawodu a także rozwój miękkich kompetencji uwzględniających konieczność dostosowania się do kultury organizacyjnej polskich przedsiębiorstw i innych podmiotów zatrudniających cudzoziemców.
- Warunkiem skorzystania ze środków priorytetu jest oświadczenie Wnioskodawcy o spełnieniu warunku dostępu do priorytetu (wzór oświadczenia Wnioskodawcy dotyczący priorytetu nr 6 - do pobrania we wzorach oświadczeń).
Priorytet 7: Wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji niezbędnych w sektorze usług
zdrowotnych i opiekuńczych.
- Dostępność do ww. priorytetu ma Pracodawca posiadający PKD w Sekcji Q tj. Opieka zdrowotna
i pomoc społeczna w działach 86 – Opieka zdrowotna, 87 – Pomoc społeczna z zakwaterowaniem,
88 – Pomoc społeczna bez zakwaterowania. - W ramach KFS nie można finansować tych samych szkoleń, na które przeznaczone są inne środki publiczne np. specjalizacje pielęgniarek i położnych.
- Warunkiem skorzystania ze środków priorytetu jest oświadczenie Pracodawcy o konieczności odbycia wnioskowanego kształcenia lub nabycia określonych umiejętności z zakresu usług zdrowotnych
i opiekuńczych (wzór oświadczenia Wnioskodawcy dotyczący priorytetu nr 7 - do pobrania we wzorach oświadczeń).
Priorytet 8: Rozwój umiejętności cyfrowych.
- Pracodawca wnioskujący o dofinansowanie podniesienia kompetencji cyfrowych w ramach ww. priorytetu, powinien wykazać w uzasadnieniu, że posiadanie konkretnych umiejętności cyfrowych, które objęte są tematyką wnioskowanego szkolenia, jest powiązane z pracą wykonywaną przez osobę kierowaną na szkolenie. Pracodawca w uzasadnieniu wskazuje potrzebę nabycia nowych umiejętności.
- W przypadku niniejszego priorytetu należy również pamiętać, że w obszarze kompetencji cyfrowych
granica pomiędzy szkoleniami zawodowymi a tzw. miękkimi nie jest jednoznaczna. Kompetencje cyfrowe obejmują również zagadnienia związane z komunikowaniem się, umiejętnościami korzystania
z mediów, umiejętnościami wyszukiwania i korzystania z różnego typu danych w formie elektronicznej czy cyberbezpieczeństwem. - Ocenie podlegać będzie uzasadnienie z części 4 wniosku oraz program kształcenia.
Priorytet nr 9: – Wsparcie rozwoju umiejętności związanych z transformacją energetyczną;
- Transformacja energetyczna w Polsce ma oznaczać rozwój i przebudowę polskiej energetyki zgodnie
z celami polityki klimatyczno-energetycznej opierającej się na trzech filarach:
- dekarbonizacja – czyli redukcja gazów cieplarnianych i rozwój OZE,
- decentralizacja – odejście od dużych elektrowni na rzecz rozproszonych odnawialnych źródeł energii o mniejszej mocy,
- digitalizacja – postawienie na infrastrukturę informatyczną.
- Priorytet adresowany jest do pracodawców, którzy chcą przyczynić się do realizacji w/w celów transformacji, np. przejść z energetyki tradycyjnej, np. węglowej, do bardziej przyjaznych środowisku źródeł energii np. wiatraków lub farm fotowoltaicznych.
- Ocenie podlegać będzie uzasadnienie z części 4 wniosku oraz program kształcenia.
Wysokość wsparcia KFS:
- 100% kosztów kształcenia ustawicznego, nie więcej jednak niż 300% przeciętnego wynagrodzenia w danym roku na jednego pracownika – jeżeli należy do grupy mikroprzedsiębiorców
- 80% kosztów kształcenia ustawicznego, nie więcej jednak niż 300% przeciętnego wynagrodzenia w danym roku na jednego pracownika – jeżeli nie należy do grupy mikroprzedsiębiorców
Przy rozpatrywaniu wniosków starosta uwzględnia:
- Zgodność dofinansowywanych działań z ustalonymi priorytetami wydatkowania środków KFS na dany rok.
- Zgodność kompetencji nabywanych przez uczestników kształcenia ustawicznego z potrzebami lokalnego lub regionalnego rynku pracy.
- Koszty usługi kształcenia ustawicznego wskazanego do sfinansowania ze środków KFS
w porównaniu z kosztami podobnych usług dostępnych na rynku. - Posiadanie przez realizatora planowanej usługi kształcenia ustawicznego finansowanej ze środków KFS certyfikatów jakości oferowanych usług kształcenia ustawicznego.
- W przypadku kursów – posiadanie przez realizatora planowanej usługi kształcenia ustawicznego dokumentu, na podstawie którego prowadzi on pozaszkolne formy kształcenia ustawicznego.
- Plany dotyczące dalszego zatrudnienia osób, które będą objęte kształceniem ustawicznym finansowanym ze środków KFS.
- Dostępność środków KFS.
UWAGA!
- W przypadku jednostek organizacyjnych powiatu/gminy/miasta, kiedy wśród uczestników danego rodzaju działania znajduje się między innymi przełożony jednostki (Dyrektor/Wójt/Burmistrz), wniosek o dofinansowanie kształcenia ustawicznego powinien podpisać dodatkowo przedstawiciel organu założycielskiego (Starosta/Przewodniczący Rady Powiatu/Gminy/Miasta).
- Środki KFS muszą zostać wydane i rozliczone do 15.12.2025 roku.
SZCZEGÓŁOWE INFORMACJE NA TEMAT KFS
UDZIELANE SĄ POD NUMEREM TELEFONU
16 648 8428 WEW 35
-
Załączniki
-
Wniosek KFS 2025
Wniosek KFS 2025.doc 452 KB
-
Oświadczenie do priorytetu nr 2
Oświadczenie do priorytetu nr 2.doc 226 KB
-
Oświadczenie do priorytetu nr 6
Oświadczenie do priorytetu nr 6.doc 226 KB
-
Oświadczenie do priorytetu nr 7
Oświadczenie do priorytetu nr 7.doc 223 KB
-
zał. 4 Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis
zał. 4 Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis.pdf 237 KB
-
Zacznik. nr 6 do wniosku KFS - Program
Zacznik. nr 6 do wniosku KFS - Program.doc 73 KB
-
Załącznik nr 7 do wniosku KFS -Pełnomocnictwo
Załącznik nr 7 do wniosku KFS -Pełnomocnictwo.doc 36 KB
-
Wykaz zawodów deficytowych na 2025 r
Wykaz zawodów deficytowych na 2025 r.doc 29 KB
-
Zasady KFS 2025
Zasady KFS 2025.pdf 14768 KB
Informacje EFS
Dla bezrobotnych i poszukujących pracy
Oferty pracy
Dla pracodawców i przedsiębiorców
Zgłoś ofertę pracy
Pomoc w poszukiwaniu kandydatów do pracy
Rynek pracy
Stawki
- 1.662,00 zł Podstawowy zasiłek dla bezrobotnych
- 1.994,40 zł Stypendium dla bezrobotnego w okresie odbywania szkolenia
- 831,00 zł Dodatek aktywizacyjny
- do 50.863,26 zł Środki dla bezrobotnego na podjęcie działalności gospodarczej
Akty prawne
Zobacz akty prawne dotyczące bezrobocia i promocji zatrudnienia
Urząd
Informacje o urzędzie
Informacje dla niepełnosprawnych
Zobacz informacje na temat obsługi niepełnosprawnych.
Dane kontaktowe
Powiatowy Urząd Pracy w Przeworsku
ul. Jagiellońska 10
37-200 Przeworsk
woj. podkarpackie
NIP: 794 12 51 583
REGON: 650959908
telefon: +48 16 648 84 28
+48 16 648 80 12
+48 16 648 83 76
adres doręczeń elektronicznych eDoręczenia: AE:PL-91627-62786-VRRBA-15
adres skrytki ePUAP: /hg00o3dh6k/SkrytkaESP
e-mail: rzpz@praca.gov.pl
faks: wew. 27
Godziny pracy Urzędu:
Poniedziałek - 7.30 – 15.30
Wtorek - 7.30 - 16.00
Środa- 7.30 – 15.30
Czwartek - 7.30 – 15.30
Piątek - 7.30 – 15.00
Godziny przyjmowania interesantów:
Poniedziałek - 7.30 – 15.30
Wtorek - 7.30 - 16.00
Środa- 7.30 – 15.30
Czwartek - 7.30 – 15.30
Piątek - 7.30 – 15.00
Rejestracja bezrobotnych w Dziale Ewidencji, Świadczeń i Informacji
Poniedziałek - 7.30 – 15.00
Wtorek - 7.30 - 15.30
Środa- 7.30 – 15.00
Czwartek - 7.30 – 15.00
Piątek - 7.30 – 14.30