Nabór wniosków o przyznanie środków limitu Krajowego Funduszu Szkoleniowego KFS na sfinasowanie kształcenia ustawicznego pracowników i pracodawców - Powiatowy Urząd Pracy w Przeworsku

Pomoc dla Ukrainy - banner PUP_WUP

Rynek pracy - pomoc dla Ukrainy

Aplikacje zagnieżdżone

Aktualności

Nabór wniosków o przyznanie środków limitu Krajowego Funduszu Szkoleniowego KFS na sfinasowanie kształcenia ustawicznego pracowników i pracodawców

POWIATOWY URZĄD PRACY W PRZEWORSKU

OGŁASZA KOLEJNY NABÓR WNIOSKÓW O PRZYZNANIE ŚRODKÓW

LIMITU KRAJOWEGO FUNDUSZU SZKOLENIOWEGO (KFS)

NA SFINANSOWANIE KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO

PRACOWNIKÓW I PRACODAWCÓW.

Informujemy, iż w dyspozycji Urzędu pozostają środki limitu z Krajowego Funduszu Szkoleniowego w wysokości 13 493,94 zł z przeznaczeniem na kształcenie ustawiczne  pracowników
i pracodawców w ramach priorytetów MRPiPS.

Wnioski przyjmowane będą w dniu
 28.03.2025 r. do godziny 14:00

Wnioski o dofinansowanie mogą składać wyłącznie pracodawcy.

Pracodawcą jest jednostka organizacyjna, choćby nie posiadała osobowości prawnej, a także osoba fizyczna, jeżeli zatrudnia pracowników.

Pracownikiem jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę.

Osoby pełniące funkcje zarządcze w spółkach są pracownikami, jeśli są zatrudnione w ramach umowy o pracę. Powołanie w skład zarządu spółki nie jest powołaniem z art. 68 § 1 Kodeksu pracy i nie nadaje statusu pracownika. Nie jest pracownikiem prezes zarządu będący jedynym lub większościowym udziałowcem spółki a także osoba współpracująca (małżonek, dzieci własne lub dzieci drugiego małżonka i dzieci przysposobione, rodzice oraz macocha i ojczym pozostający we wspólnym gospodarstwie domowym i współpracujący przy prowadzeniu działalności).

Przy składaniu i rozpatrywaniu wniosków obowiązują przepisy określone w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 maja 2014 r. w sprawie przyznawania środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego (Dz. U. 2018 poz. 117), zwane dalej „rozporządzeniem" oraz „Zasady przyznawania środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego (…)”, wprowadzone Zarządzeniem Dyrektora PUP, dostępne na stronie internetowej Urzędu.

  Wnioski wraz z wymaganymi złącznikami można składać w formie:

  1. papierowej (osobiście, drogą pocztową, za pośrednictwem kuriera) w Powiatowym Urzędzie Pracy w Przeworsku ul. Jagiellońska 10, 37-200 Przeworsk  (decyduje data wpływu wniosku na Dziennik Podawczy) lub
  2. elektronicznej – ePUAP, e-Doreczenia z pominięciem platformy praca.gov.pl (wniosek oraz załączniki powinny być opatrzone: kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym elektronicznej platformy usług administracji publicznej lub elektronicznym podpisem osobistym )
  3. Wniosek należy wypełnić oddzielnie dla każdego rodzaju kształcenia, tj.: w sytuacji np. gdy Wnioskodawca ubiega się o więcej niż jeden temat kursu lub kurs i studia podyplomowe, itp. 
  • Wnioski złożone w jakikolwiek inny sposób niż określony w niniejszym komunikacie oraz poza wyznaczonym terminem i godziną nie będą podlegały rozpatrzeniu.
  • Kolejność wpływu wniosku nie ma wpływu na ocenę.
  • Pracodawca wnioskuje o dofinansowanie jeszcze nie rozpoczętej formy kształcenia.
  • Z uwagi na możliwość wystąpienia sytuacji potrzeby uzupełnienia złożonych wniosków, prosi się o ustalanie daty rozpoczęcia kształcenia z wykonawcą, z uwzględnieniem czasu dla Urzędu na rozpatrzenie złożonych wniosków, tj. około 30 dni.

Aby skorzystać ze środków KFS musi zostać spełniony co najmniej jeden z priorytetów:

Priorytet 1:  Wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji w zawodach określonych jako deficytowe na danym terenie tj. w powiecie czy województwie.

  1. Składając wniosek o dofinansowanie z KFS w ramach tego priorytetu pracodawca powinien wskazać, że wnioskowana forma kształcenia ustawicznego dotyczy zawodu deficytowego na terenie powiatu przeworskiego/województwa podkarpackiego. Oznacza to zawód zidentyfikowany jako deficytowy w oparciu o wyniki „Barometru zawodów-prognozy zapotrzebowania na pracowników 2025" dla powiatu przeworskiego/województwa podkarpackiego.
  2. Wnioskowane kształcenie winno mieć bezpośredni wpływ na wykonywanie obecnych, nowych lub dodatkowych zadań związanych bezpośrednio z kwalifikacjami/ umiejętnościami nabytymi w trakcie kształcenia.
  3. Pracodawca wnioskujący o dofinansowanie kształcenia ustawicznego pracowników zatrudnionych na terenie innego powiatu/województwa, niż siedziba powiatowego urzędu pracy, w którym składany jest wniosek o dofinansowanie, powinien wykazać, że zawód jest deficytowy dla miejsca wykonywania pracy.
  4. Ocenie podlegać będzie uzasadnienie z części 4 wniosku oraz program kształcenia.
  5. Barometr dostępny jest na stronie https://barometrzawodow.pl

Priorytet 2:  Wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji w związku z zastosowaniem
    w firmach nowych procesów, technologii i narzędzi pracy.

  1. Pracodawca chcący skorzystać ze środków KFS w ramach wyżej wymienionego priorytetu musi udowodnić, że w ciągu jednego roku przed złożeniem wniosku bądź w ciągu trzech miesięcy po jego złożeniu zostały/ zostaną zakupione nowe maszyny i narzędzia, bądź zostały/ będą wdrożone nowe procesy, technologie i systemy, a osoby objęte kształceniem ustawicznym będą wykonywać nowe zadania związane z wprowadzonymi /planowanymi do wprowadzenia zmianami.
  2. Decyzja o uwzględnieniu wniosku złożonego w ramach priorytetu 2 zostanie podjęta na podstawie jakiegokolwiek wiarygodnego dokumentu dostarczonego przez wnioskodawcę, np. kopii dokumentu zakupu, decyzji dyrektora/ zarządu o wprowadzeniu norm ISO, itp. oraz logicznego  i wiarygodnego uzasadnienia.
  3. Wsparciem kształcenia ustawicznego w ramach priorytetu nr 2 można objąć jedynie osobę, która
    w ramach wykonywania swoich zadań zawodowych/ na stanowisku pracy korzysta lub będzie korzystała z nowych technologii i narzędzi pracy lub która wymaga nabycia nowych kompetencji niezbędnych do wykonywania pracy w związku z wdrożeniem nowego procesu.
  4. Wnioskodawca powinien do wniosku dołączyć oświadczenie, że potencjalny uczestnik szkolenia spełnia warunki dostępu do priorytetu (wzór oświadczenia Wnioskodawcy dotyczący priorytetu nr 2 - do pobrania we wzorach oświadczeń).

Priorytet 3:  Wsparcie kształcenia ustawicznego pracodawców i ich pracowników zgodnie
                            z potrzebami szkoleniowymi, które pojawiły się na terenach dotkniętych przez
                            powódź we wrześniu 2024 roku.

  1. Priorytet ten dotyczy pracodawców prowadzących działalność na terenach, na których obowiązuje rozporządzenie Rady Ministrów z 16 września 2024 roku w sprawie wykazu gmin, w których są stosowane szczególne rozwiązania związane z usuwaniem skutków powodzi z września 2024 roku, oraz rozwiązań stosowanych na ich terenie (Dz. U. 2024, poz. 1859).
  2. W/w rozporządzenie dotyczy gmin położonych na terenie województwa:
  • dolnośląskiego
  • lubuskiego
  • opolskiego
  • śląskiego
  1. Dofinansowane formy kształcenia ustawicznego mają wspomagać wprowadzenie zmian umożliwiających utrzymanie się na rynku czy pozwalających uniknąć zwolnień czy wręcz zatrudnić nowych pracowników.
  2. Warunkiem skorzystania ze środków jest prowadzenie działalności na terenie gminy z wykazu oraz oświadczenie pracodawcy o konieczności nabycia nowych umiejętności czy kwalifikacji w związku
    z rozszerzeniem/ przekwalifikowaniem obszaru działalności firmy związanych bezpośrednio ze skutkami powodzi z września 2024 r.

Priorytet 4:  Poprawa zarządzania i komunikacji w firmie w oparciu o zasady przeciwdziałania
                        dyskryminacji i mobbingowi, rozwoju dialogu społecznego, partycypacji
                        pracowniczej i wspierania integracji w miejscu pracy.

  1. Szkolenia powinny zawierać tematykę związaną z mobbingiem i dyskryminacją w miejscu pracy, promowaniem bezpiecznego i wspierającego środowiska pracy, wdrażania procedur przeciwdziałania
    i reagowania na przypadki nieprawidłowości a także zasad funkcjonowania rad pracowniczych zgodnie z ustawą z dnia 7 kwietnia 2006r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji (Dz.U. 79 poz. 550).
  2. Ocenie podlegać będzie uzasadnienie z części 4 wniosku oraz program kształcenia.

Priorytet 5:  Promowanie i wspieranie zdrowia psychicznego oraz tworzenie przyjaznych
                         środowisk pracy poprzez m.in. szkolenie z zakresu zarządzania wiekiem,
                         radzenia sobie ze stresem, pozytywnej psychologii, dobrostanu psychicznego
                         oraz budowania zdrowej i różnorodnej kultury organizacyjnej.

  1. Priorytet ten oferuje wsparcie w zakresie poprawy szeroko pojętego zdrowia psychicznego w tym również szkolenia z zakresu działań go wspierających np. organizacji pracy (kursy z niestandardowych elastycznych form pracy).
  2. Szkolenia dotyczące promowania i wspierania zdrowia psychicznego oraz tworzenie przyjaznych środowisk pracy powinny obejmować szeroki zakres tematów, które pomagają zarówno menadżerom jak i pracownikom tworzyć zdrowe, wspierające i produktywne miejsca pracy taki jak:
  • rola pracodawcy w wspieraniu zdrowia psychicznego,
  • przyczyny i skutki stresu zawodowego, wypalenia zawodowego oraz radzenia sobie z nimi,
  • skuteczna komunikacja w zespole,
  • różnorodność w miejscu pracy, integracja pracowników wywodzących się z różnych grup pokoleniowych,
  • promowanie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. 
  1. Ocenie podlegać będzie uzasadnienie z części 4 wniosku oraz program kształcenia.

Priorytet 6: Wsparcie cudzoziemców, w szczególności w zakresie zdobywania wiedzy
                       na temat polskiego prawa pracy i integracji tych osób na rynku pracy.

  1. W ramach tego priorytetu może być finansowane kształcenie wyłącznie cudzoziemców.
  2. Wśród specyficznych potrzeb pracowników cudzoziemskich wskazać można w szczególności:
  • doskonalenie znajomości języka polskiego oraz innych niezbędnych do pracy języków,
    w szczególności w kontekście słownictwa specyficznego dla danego lub branży,
  • doskonalenie wiedzy z zakresu specyfiki polskich i unijnych regulacji dotyczących wykonywania określonego zawodu a także rozwój miękkich kompetencji uwzględniających konieczność dostosowania się do kultury organizacyjnej polskich przedsiębiorstw i innych podmiotów zatrudniających cudzoziemców.
  1. Warunkiem skorzystania ze środków priorytetu jest oświadczenie Wnioskodawcy o spełnieniu warunku dostępu do priorytetu (wzór oświadczenia Wnioskodawcy dotyczący priorytetu nr 6 - do pobrania we wzorach oświadczeń).

Priorytet 7:  Wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji niezbędnych w sektorze usług
                zdrowotnych i opiekuńczych.

  1. Dostępność do ww. priorytetu ma  Pracodawca posiadający PKD w Sekcji Q tj. Opieka zdrowotna
    i pomoc społeczna w działach 86 – Opieka zdrowotna, 87 – Pomoc społeczna z zakwaterowaniem,
    88 – Pomoc społeczna bez zakwaterowania.
  2. W ramach KFS nie można finansować tych samych szkoleń, na które przeznaczone są inne środki publiczne np. specjalizacje pielęgniarek i położnych.
  3. Warunkiem skorzystania ze środków priorytetu jest oświadczenie Pracodawcy o konieczności odbycia wnioskowanego kształcenia lub nabycia określonych umiejętności z zakresu usług zdrowotnych
    i opiekuńczych
     (wzór oświadczenia Wnioskodawcy dotyczący priorytetu nr 7 - do pobrania we wzorach oświadczeń).

  Priorytet 8: Rozwój umiejętności cyfrowych.

  1. Pracodawca wnioskujący o dofinansowanie podniesienia kompetencji cyfrowych w ramach ww. priorytetu, powinien wykazać w uzasadnieniu, że posiadanie konkretnych umiejętności cyfrowych, które objęte są tematyką wnioskowanego szkolenia, jest powiązane z pracą wykonywaną przez osobę kierowaną na szkolenie. Pracodawca w uzasadnieniu wskazuje potrzebę nabycia nowych umiejętności.
  2. W przypadku niniejszego priorytetu należy również pamiętać, że w obszarze kompetencji cyfrowych
       granica pomiędzy szkoleniami zawodowymi a tzw. miękkimi nie jest jednoznaczna. Kompetencje cyfrowe obejmują również zagadnienia związane z komunikowaniem się, umiejętnościami korzystania
    z mediów, umiejętnościami wyszukiwania i korzystania z różnego typu danych w formie elektronicznej czy cyberbezpieczeństwem.
  3. Ocenie podlegać będzie uzasadnienie z części 4 wniosku oraz program kształcenia.

Priorytet nr 9: – Wsparcie rozwoju umiejętności związanych z transformacją energetyczną;

  1. Transformacja energetyczna w Polsce ma oznaczać rozwój i przebudowę polskiej energetyki zgodnie
    z celami polityki klimatyczno-energetycznej opierającej się na trzech filarach:
  • dekarbonizacja – czyli redukcja gazów cieplarnianych i rozwój OZE,
  • decentralizacja – odejście od dużych elektrowni na rzecz rozproszonych odnawialnych źródeł energii o mniejszej mocy,
  • digitalizacja – postawienie na infrastrukturę informatyczną.
  1. Priorytet adresowany jest do pracodawców, którzy chcą przyczynić się do realizacji w/w celów transformacji, np. przejść z energetyki tradycyjnej, np. węglowej, do bardziej przyjaznych środowisku źródeł energii np. wiatraków lub farm fotowoltaicznych.
  2. Ocenie podlegać będzie uzasadnienie z części 4 wniosku oraz program kształcenia.

Wysokość wsparcia KFS:

  • 100% kosztów kształcenia ustawicznego, nie więcej jednak niż 300% przeciętnego wynagrodzenia w danym roku na jednego pracownika jeżeli należy do grupy mikroprzedsiębiorców
  • 80% kosztów kształcenia ustawicznego, nie więcej jednak niż 300% przeciętnego wynagrodzenia w danym roku na jednego pracownika – jeżeli nie należy do grupy mikroprzedsiębiorców

Przy rozpatrywaniu wniosków starosta uwzględnia:

  1. Zgodność dofinansowywanych działań z ustalonymi priorytetami  wydatkowania środków KFS na dany rok.
  2. Zgodność kompetencji nabywanych przez uczestników kształcenia ustawicznego z potrzebami lokalnego lub regionalnego rynku pracy.
  3. Koszty usługi kształcenia ustawicznego wskazanego do sfinansowania ze środków KFS
    w porównaniu z kosztami podobnych usług dostępnych na rynku.
  4. Posiadanie przez realizatora planowanej usługi kształcenia ustawicznego finansowanej ze środków KFS certyfikatów jakości oferowanych usług kształcenia ustawicznego.
  5. W przypadku kursów – posiadanie przez realizatora planowanej usługi kształcenia ustawicznego dokumentu, na podstawie którego prowadzi on pozaszkolne formy kształcenia ustawicznego.
  6. Plany dotyczące dalszego zatrudnienia osób, które będą objęte kształceniem ustawicznym finansowanym ze środków KFS.
  7. Dostępność środków KFS.

UWAGA!  

  1. W przypadku jednostek organizacyjnych powiatu/gminy/miasta, kiedy wśród uczestników danego rodzaju działania znajduje się między innymi przełożony jednostki (Dyrektor/Wójt/Burmistrz), wniosek o dofinansowanie kształcenia ustawicznego powinien podpisać dodatkowo przedstawiciel organu założycielskiego (Starosta/Przewodniczący Rady Powiatu/Gminy/Miasta).
  2. Środki KFS muszą zostać wydane i rozliczone do 15.12.2025 roku.

SZCZEGÓŁOWE INFORMACJE NA TEMAT KFS

UDZIELANE SĄ POD NUMEREM TELEFONU

16 648 8428 WEW 35

Załączniki

Wniosek KFS 2025
Wniosek KFS 2025.doc 452 KB
Oświadczenie do priorytetu nr 2
Oświadczenie do priorytetu nr 2.doc 226 KB
Oświadczenie do priorytetu nr 6
Oświadczenie do priorytetu nr 6.doc 226 KB
Oświadczenie do priorytetu nr 7
Oświadczenie do priorytetu nr 7.doc 223 KB
zał. 4 Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis
zał. 4 Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis.pdf 237 KB
Zacznik. nr 6 do wniosku KFS - Program
Zacznik. nr 6 do wniosku KFS - Program.doc 73 KB
Załącznik nr 7 do wniosku KFS -Pełnomocnictwo
Załącznik nr 7 do wniosku KFS -Pełnomocnictwo.doc 36 KB
Wykaz zawodów deficytowych na 2025 r
Wykaz zawodów deficytowych na 2025 r.doc 29 KB
Zasady KFS 2025
Zasady KFS 2025.pdf 14768 KB
Informacje o publikacji dokumentu

Informacje EFS

Rynek pracy

Statystyki i analizy

5,4%Stopa bezrobocia w Polsce  

Stan na koniec stycznia 2025 r.

wykres statystyki

Stawki

  • 1.662,00 zł Podstawowy zasiłek dla bezrobotnych
  • 1.994,40 zł Stypendium dla bezrobotnego w okresie odbywania szkolenia
  • 831,00 zł Dodatek aktywizacyjny
  • do 50.863,26 zł Środki dla bezrobotnego na podjęcie działalności gospodarczej

Akty prawne

Artykuły prawne

Zobacz akty prawne dotyczące bezrobocia i promocji zatrudnienia

Zobacz

Urząd

Informacje dla niepełnosprawnych

Język migowy

Zobacz informacje na temat obsługi niepełnosprawnych.

Zobacz

Dane kontaktowe

Powiatowy Urząd Pracy w Przeworsku

ul. Jagiellońska 10
37-200 Przeworsk
woj. podkarpackie

NIP: 794 12 51 583
REGON: 650959908

telefon: +48 16 648 84 28
              +48 16 648 80 12
              +48  16 648 83 76
             
adres doręczeń elektronicznych eDoręczenia: AE:PL-91627-62786-VRRBA-15
adres skrytki ePUAP:  /hg00o3dh6k/SkrytkaESP
e-mail: rzpz@praca.gov.pl
faks: wew. 27

Godziny pracy Urzędu:

Poniedziałek -  7.30 – 15.30
Wtorek - 7.30 - 16.00
Środa-  7.30 – 15.30
Czwartek -  7.30 – 15.30
Piątek -  7.30 – 15.00

Godziny przyjmowania interesantów:

Poniedziałek -  7.30 – 15.30
Wtorek - 7.30 - 16.00
Środa-  7.30 – 15.30
Czwartek -  7.30 – 15.30
Piątek -  7.30 – 15.00

Rejestracja bezrobotnych w Dziale Ewidencji, Świadczeń i Informacji

Poniedziałek -  7.30 – 15.00
Wtorek - 7.30 - 15.30
Środa-  7.30 – 15.00
Czwartek -  7.30 – 15.00
Piątek -  7.30 – 14.30