POWIATOWY URZĄD PRACY W PRZEWORSKU
OGŁASZA KOLEJNY NABÓR WNIOSKÓW O PRZYZNANIE ŚRODKÓW
LIMITU KRAJOWEGO FUNDUSZU SZKOLENIOWEGO (KFS)
NA SFINANSOWANIE KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO
PRACOWNIKÓW I PRACODAWCÓW.
Informujemy, iż w dyspozycji Urzędu pozostają środki limitu z Krajowego Funduszu Szkoleniowego w wysokości 6 940,00 zł z przeznaczeniem na kształcenie ustawiczne pracowników
i pracodawców w ramach priorytetów MRiPS.
Wnioski przyjmowane będą w dniu
25.05.2023 r. w godzinach pracy Urzędu
Wnioski można składać w formie: - papierowej (osobiście, drogą pocztową, za pośrednictwem kuriera) w Powiatowym Urzędzie Pracy w Przeworsku ul. Jagiellońska 10, 37-200 Przeworsk (decyduje data wpływu wniosku na Dziennik Podawczy) lub
- elektronicznej - ePUAP (wniosek oraz załączniki powinny być opatrzone: kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym elektronicznej platformy usług administracji publicznej).
- Wniosek należy wypełnić oddzielnie dla każdego rodzaju kształcenia, tj.: w sytuacji np. gdy Wnioskodawca ubiega się o więcej niż jeden temat kursu lub kurs i studia podyplomowe, itp.
- Wnioski złożone w jakikolwiek inny sposób niż określony w niniejszym komunikacie oraz poza wyznaczonym terminem i godziną nie będą podlegały rozpatrzeniu.
- Kolejność wpływu wniosku nie ma wpływu na ocenę.
- Pracodawca wnioskuje o dofinansowanie jeszcze nie rozpoczętej formy kształcenia.
- Z uwagi na możliwość wystąpienia sytuacji potrzeby uzupełnienia złożonych wniosków, prosi się o ustalanie daty rozpoczęcia kształcenia z wykonawcą, z uwzględnieniem czasu dla Urzędu na rozpatrzenie złożonych wniosków, tj. około 30 dni.
Aby skorzystać ze środków KFS musi zostać spełniony co najmniej jeden z priorytetów: Priorytet 1 Wsparcie kształcenia ustawicznego skierowane do pracodawców zatrudniających cudzoziemców.: W ramach tego priorytetu mogą być finansowane szkolenia zarówno dla cudzoziemców, jak i polskich pracowników (to samo dotyczy pracodawców), które adresują specyficzne potrzeby, jakie mają pracownicy cudzoziemscy i pracodawcy ich zatrudniający. Proszę jednocześnie pamiętać, że szkolenia dla cudzoziemców mogą być finansowane również w ramach innych priorytetów, o ile spełniają oni kryteria w nich określone;
Wśród specyficznych potrzeb pracowników cudzoziemskich wskazać można w szczególności:
- doskonalenie znajomości języka polskiego oraz innych niezbędnych do pracy języków, szczególnie w kontekście słownictwa specyficznego dla danego zawodu / branży;
- doskonalenie wiedzy z zakresu specyfiki polskich i unijnych regulacji dotyczących wykonywania określonego zawodu;
- ułatwianie rozwijania i uznawania w Polsce kwalifikacji nabytych w innym kraju;
- rozwój miękkich kompetencji, w tym komunikacyjnych, uwzględniających konieczność dostosowania się do kultury organizacyjnej polskich przedsiębiorstw i innych podmiotów, zatrudniających cudzoziemców.
Należy pamiętać, że powyższa lista nie jest katalogiem zamkniętym i każdy pracodawca może określić własną listę potrzeb. Ze szkoleń w ramach tego priorytetu mogą korzystać również pracodawcy
i pracownicy z polskim obywatelstwem o ile wykażą w uzasadnieniu wniosku, że szkolenie to ułatwi czy też umożliwi im pracę z zatrudnionymi bądź planowanymi do zatrudnienia w przyszłości cudzoziemcami.
Wnioskodawca powinien do wniosku dołączyć oświadczenie, że spełnia warunki dostępu do priorytetu (do pobrania we wzorach oświadczeń) Priorytet 2 Wsparcie kształcenia ustawicznego w związku z zastosowaniem w firmach nowych procesów, technologii i narzędzi pracy. Przez „nowe procesy, technologie, czy też narzędzia pracy" w niniejszym priorytecie należy rozumieć technologie, maszyny, czy rozwiązania nowe dla wnioskodawcy, a nie dla całego rynku. Przykładowo maszyna istniejąca na rynku od bardzo wielu lat, ale nie wykorzystywana do tej pory w firmie wnioskodawcy, jest w jego przypadku „ nową technologią, czy też narzędziem pracy".
- Wnioskodawca, który chce spełnić wymagania priorytetu powinien udowodnić, że w ciągu jednego roku przed złożeniem wniosku bądź w ciągu trzech miesięcy po jego złożeniu zostały/zostaną zakupione nowe maszyny i narzędzia, bądź będą wdrożone nowe procesy, technologie i systemy, a osoby objęte kształceniem ustawicznym będą wykonywać nowe zadania związane z wprowadzonymi/ planowanymi do wprowadzenia zmianami.
- Wsparciem kształcenia ustawicznego w ramach priorytetu 2 można objąć jedynie pracownika, który
w ramach wykonywania swoich zadań zawodowych/ na stanowisku pracy korzysta lub będzie korzystał z nowych procesów, technologii i narzędzi pracy.
Wnioskodawca powinien do wniosku dołączyć oświadczenie, że spełnia warunki dostępu do priorytetu
(do pobrania we wzorach oświadczeń); Priorytet 3 Wsparcie zawodowego kształcenia ustawicznego w zidentyfikowanych w danym powiecie lub województwie zawodach deficytowych. - Składając wniosek o dofinansowanie z KFS w ramach tego priorytetu pracodawca powinien wskazać, że wnioskowana forma kształcenia ustawicznego dotyczy zawodu deficytowego na terenie powiatu przeworskiego. Oznacza to zawód zidentyfikowany jako deficytowy w oparciu o wyniki „Barometru zawodów-prognozy zapotrzebowania na pracowników 2023" dla powiatu przeworskiego.
- Wnioskowane kształcenie winno mieć bezpośredni wpływ na wykonywanie obecnych, nowych lub dodatkowych zadań związanych bezpośrednio z kwalifikacjami/ umiejętnościami nabytymi w trakcie kształcenia.
- Pracodawca wnioskujący o dofinansowanie kształcenia ustawicznego pracowników zatrudnionych na terenie innego powiatu/województwa, niż siedziba powiatowego urzędu pracy, w którym składany jest wniosek o dofinansowanie, powinien wykazać, że zawód jest deficytowy dla miejsca wykonywania pracy.
- Barometr dostępny jest na stronie https://barometrzawodow.pl
Priorytet 4 Wsparcie kształcenia ustawicznego dla nowozatrudnionych osób (lub osób, którym zmieniono zakres obowiązków) powyżej 50 roku życia. W ramach niniejszego priorytetu środki KFS będą mogły sfinansować kształcenie ustawiczne osób wyłącznie
w wieku powyżej 50 roku życia (zarówno pracodawców jak i pracowników), które zostały zatrudnione w okresie ostatniego roku lub w okresie ostatniego roku miały zmieniony zakres obowiązków w aktualnym miejscu pracy lub będą je miały zmieniony w perspektywie najbliższych 3 miesięcy od momentu złożenia wniosku.
Decyduje wiek osoby, która skorzysta z kształcenia ustawicznego, w momencie składania przez pracodawcę wniosku o dofinansowanie w PUP.
Temat szkolenia/kursu nie jest narzucony z góry. W uzasadnieniu należy wykazać potrzebę nabycia umiejętności.
Wnioskodawca powinien do wniosku dołączyć oświadczenie, że spełnia warunki dostępu do priorytetu
(do pobrania we wzorach oświadczeń); Priorytet 5 Wsparcie kształcenia ustawicznego osób powracających na rynek pracy po przerwie związanej ze sprawowaniem opieki nad dzieckiem oraz osób będących członkami rodzin wielodzietnych.; Przyjęty zapis priorytetu pozwala na sfinansowanie niezbędnych form kształcenia ustawicznego osobom
(np. matce, ojcu, opiekunowi prawnemu), które powracają na rynek pracy po przerwie spowodowanej sprawowaniem opieki nad dzieckiem.
- Priorytet adresowany jest do osób, które w ciągu jednego roku przed datą złożenia wniosku
o dofinansowanie podjęły pracę po przerwie spowodowanej sprawowaniem opieki nad dzieckiem. - Dostępność do priorytetu nie jest warunkowana powodem przerwy w pracy tj. nie jest istotne czy był to urlop macierzyński, wychowawczy czy zwolnienie na opiekę nad dzieckiem. Nie ma również znaczenia długość przerwy w pracy jak również to czy jest to powrót do pracodawcy sprzed przerwy czy zatrudnienie u nowego pracodawcy.
- Wnioskodawca powinien do wniosku dołączyć oświadczenie, że potencjalny uczestnik szkolenia spełnia warunki dostępu do priorytetu bez szczegółowych informacji mogących zostać uznane za dane wrażliwe np. powody pozostawania bez pracy.
Priorytet adresowany jest także do osób, które mają na utrzymaniu rodziny 3+ bądź są członkami takich rodzin, ma na celu zachęcić te osoby do inwestowania we własne umiejętności i kompetencje, a przez to dać im szanse na utrzymanie miejsca pracy.
- Z dofinansowania w ramach priorytetu mogą skorzystać członkowie rodzin wielodzietnych, którzy na dzień złożenia wniosku posiadają Kartę Dużej Rodziny bądź spełniają warunki jej posiadania. Należy pamiętać, że dotyczy to zarówno rodziców i ich małżonków, jak i pracujących dzieci pozostających
z nimi w jednym gospodarstwie domowym.
- Prawo do posiadania Karty Dużej Rodziny przysługuje wszystkim rodzicom oraz małżonkom rodziców, którzy mają lub mieli na utrzymaniu łącznie co najmniej troje dzieci.
- Przez rodzica rozumie się także rodzica zastępczego lub osobę prowadzącą rodzinny dom dziecka.
Prawo do Karty Dużej Rodziny przysługuje także dzieciom: ✓ w wieku do 18. roku życia,
✓ w wieku do 25 roku życia – w przypadku dzieci uczących się w szkole lub szkole wyższej,
✓ bez ograniczeń wiekowych w przypadku dzieci legitymujących się orzeczeniem o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności, ale tylko w przypadku, gdy w chwili składania wniosku
w rodzinie jest co najmniej troje dzieci spełniających powyższe warunki.
- Należy pamiętać, że prawo do posiadania Karty Dużej Rodziny nie przysługuje rodzicowi, którego sąd pozbawił władzy rodzicielskiej lub któremu sąd ograniczył władzę rodzicielską przez umieszczenie dziecka w pieczy zastępczej, chyba że sąd nie pozbawił go władzy rodzicielskiej lub jej nie ograniczył przez umieszczenie dziecka w pieczy zastępczej w stosunku do co najmniej trojga dzieci, prawo to nie przysługuje również rodzicowi zastępczemu lub prowadzącemu rodzinny dom dziecka, w przypadku gdy sąd orzekł o odebraniu im dzieci z uwagi na niewłaściwe sprawowanie pieczy zastępczej.
- Karta jest przyznawana niezależnie od dochodu w rodzinie. Prawo do posiadania Karty przysługuje członkowi rodziny wielodzietnej, który jest:
✓ osobą posiadającą obywatelstwo polskie, mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
✓ cudzoziemcem mającym miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie zezwolenia na pobyt stały, zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej, zezwolenia na pobyt czasowy udzielony w związku z okolicznością, o której mowa w art. 159 ust. 1 oraz art. 186 ust. 1 pkt. 3 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (Dz.U. z 2020 r. poz. 35), lub w związku z uzyskaniem w Rzeczypospolitej Polskiej statusu uchodźcy lub ochrony uzupełniającej, jeżeli zamieszkuje z członkami rodziny na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
✓ mającym miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub Konfederacji Szwajcarskiej oraz członkom jego rodziny w rozumieniu art. 2 pkt. 4 ustawy z dnia 14 lipca 2006 r. o wjeździe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, pobycie oraz wyjeździe z tego terytorium obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej i członków ich rodzin (Dz.U. z 2019 r. poz. 293), posiadającym prawo pobytu lub prawo stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Uwaga: Warunki - powrotu na rynek pracy po przerwie związanej ze sprawowaniem opieki nad dzieckiem oraz bycia członkiem rodziny wielodzietnej - nie muszą być spełniane łącznie.
Wnioskodawca powinien do wniosku dołączyć oświadczenie, że spełnia warunki dostępu do priorytetu
(do pobrania we wzorach oświadczeń); Priorytet 6 Wsparcie kształcenia ustawicznego osób poniżej 30 roku życia w zakresie umiejętności cyfrowych oraz umiejętności związanych z branżą energetyczną i gospodarką odpadami.; Wsparcie kształcenia ustawicznego osób poniżej 30 roku życia w zakresie umiejętności cyfrowych. - Składając stosowny wniosek o dofinansowanie podnoszenia kompetencji cyfrowych Wnioskodawca
w uzasadnieniu powinien wykazać, że posiadanie konkretnych umiejętności cyfrowych, które objęte są tematyką wnioskowanego szkolenia, jest powiązane z pracą wykonywaną przez osobę kierowaną na szkolenie. - W przypadku niniejszego priorytetu należy również pamiętać, że w obszarze kompetencji cyfrowych granica pomiędzy szkoleniami zawodowymi a tzw. miękkimi nie jest jednoznaczna. Kompetencje cyfrowe obejmują również zagadnienia związane z komunikowaniem się, umiejętnościami korzystania z mediów, umiejętnościami wyszukiwania i korzystania z różnego typu danych w formie elektronicznej czy cyberbezpieczeństwem.
Wsparcie umiejętności związanych z branżą energetyczną i gospodarką odpadami - Wsparcie w ramach priorytetu mogą otrzymać pracodawcy i pracownicy zatrudnieni w firmach z szeroko rozumianej branży energetycznej i gospodarki odpadami.
- przynależności do ww. branż decydować będzie posiadanie jako przeważającego (według stanu na
1 stycznia 2023 roku) jednego z poniższych kodów PKD:
PKD 06.20.Z - Górnictwo gazu ziemnego
PKD 24.46.Z - Wytwarzanie paliw jądrowych
PKD 25.21.Z - Produkcja grzejników i kotłów centralnego ogrzewania
PKD 27.12.Z - Produkcja aparatury rozdzielczej i sterowniczej energii elektrycznej
PKD 27.11.Z - Produkcja elektrycznych silników, prądnic i transformatorów
PKD 27.20.Z - Produkcja baterii i akumulatorów
PKD 27.31.Z - Produkcja kabli światłowodowych
PKD 27.32.Z - Produkcja pozostałych elektronicznych i elektrycznych przewodów i kabli
PKD 27.33.Z - Produkcja sprzętu instalacyjnego
PKD 27.40.Z - Produkcja elektrycznego sprzętu oświetleniowego
PKD 27.51.Z - Produkcja elektrycznego sprzętu gospodarstwa domowego 18
PKD 27.90.Z - Produkcja pozostałego sprzętu elektrycznego
PKD 28.11.Z - Produkcja silników i turbin, z wyłączeniem silników lotniczych, samochodowych
i motocyklowych
PKD 28.12.Z - Produkcja sprzętu i wyposażenia do napędu hydraulicznego i pneumatycznego
PKD 28.21.Z - Produkcja pieców, palenisk i palników piecowych
PKD 28.25.Z - Produkcja przemysłowych urządzeń chłodniczych i wentylacyjnych
PKD 29.31.Z - Produkcja wyposażenia elektrycznego i elektronicznego do pojazdów silnikowych
PKD 35.11.Z - Wytwarzanie energii elektrycznej
PKD 35.12.Z - Przesyłanie energii elektrycznej
PKD 35.13.Z - Dystrybucja energii elektrycznej
PKD 35.14.Z - Handel energią elektryczną
PKD 35.21.Z - Wytwarzanie paliw gazowych
PKD 35.22.Z - Dystrybucja paliw gazowych w systemie sieciowym
PKD 35.23.Z - Handel paliwami gazowymi w systemie sieciowym
PKD 35.30.Z - Wytwarzanie i zaopatrywanie w parę wodną, gorącą wodę i powietrze do układów klimatyzacyjnych
PKD 38.11.Z - Zbieranie odpadów innych niż niebezpieczne
PKD 38.12.Z - Zbieranie odpadów niebezpiecznych
PKD 38.21.Z - Obróbka i usuwanie odpadów innych niż niebezpieczne
PKD 38.22.Z - Przetwarzanie i unieszkodliwianie odpadów niebezpiecznych
PKD 38.31.Z - Demontaż wyrobów zużytych
PKD 38.32.Z - Odzysk surowców z materiałów segregowanych
PKD 39.00.Z- Działalność związana z rekultywacją i pozostała działalność usługowa związana z gospodarką odpadami
PKD 42.21.Z - Roboty związane z budową rurociągów przesyłowych i sieci rozdzielczych
PKD 42.22.Z - Roboty związane z budową linii telekomunikacyjnych i elektroenergetycznych
PKD 43.21.Z - Wykonywanie instalacji elektrycznych
PKD 43.22.Z - Wykonywanie instalacji wodno-kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych
i klimatyzacyjnych
PKD 49.50.A - Transport rurociągami paliw gazowych
PKD 52.10.A - Magazynowanie i przechowywanie paliw gazowych
- Warunkiem dostępu do niniejszego priorytetu jest posiadanie jako przeważającego (według stanu na 1 stycznia 2023 roku) odpowiedniego kodu PKD oraz zawarte we wniosku o dofinansowanie wiarygodne uzasadnienie konieczności nabycia nowych umiejętności, w tym poprzez wykazanie bezpośredniego związku danego stanowiska pracy z branżą energetyczną i gospodarką odpadami.
Uwaga: Warunki – szkolenie z zakresu umiejętności cyfrowych oraz posiadanie, jako przeważającego, jednego z wymienionych powyżej kodów PKD - nie muszą być spełniane łącznie.
Wysokość wsparcia KFS: - 100% kosztów kształcenia ustawicznego, nie więcej jednak niż 300% przeciętnego wynagrodzenia w danym roku na jednego pracownika – jeżeli należy do grupy mikroprzedsiębiorców
- 80% kosztów kształcenia ustawicznego, nie więcej jednak niż 300% przeciętnego wynagrodzenia w danym roku na jednego pracownika – jeżeli nie należy do grupy mikroprzedsiębiorców
Przy rozpatrywaniu wniosków starosta uwzględnia: - Zgodność dofinansowywanych działań z ustalonymi priorytetami wydatkowania środków KFS na dany rok.
- Zgodność kompetencji nabywanych przez uczestników kształcenia ustawicznego z potrzebami lokalnego lub regionalnego rynku pracy.
- Koszty usługi kształcenia ustawicznego wskazanego do sfinansowania ze środków KFS
w porównaniu z kosztami podobnych usług dostępnych na rynku. - Racjonalność i gospodarność wydatkowania środków.
- Posiadanie przez realizatora planowanej usługi kształcenia ustawicznego finansowanej ze środków KFS certyfikatów jakości oferowanych usług kształcenia ustawicznego.
- W przypadku kursów – posiadanie przez realizatora planowanej usługi kształcenia ustawicznego dokumentu, na podstawie którego prowadzi on pozaszkolne formy kształcenia ustawicznego.
- Plany dotyczące dalszego zatrudnienia osób, które będą objęte kształceniem ustawicznym finansowanym ze środków KFS.
- Dostępność środków KFS.
UWAGA! - W przypadku jednostek organizacyjnych powiatu/gminy/miasta, kiedy wśród uczestników danego rodzaju działania znajduje się między innymi przełożony jednostki (Dyrektor/Wójt/Burmistrz), wniosek o dofinansowanie kształcenia ustawicznego powinien podpisać przedstawiciel organu założycielskiego (Starosta/Przewodniczący Rady Powiatu/Gminy/Miasta). W w/w przypadku dla przełożonego jednostki wniosek należy złożyć oddzielnie.
- Środki KFS muszą zostać wydane i rozliczone do 15.12.2023 roku.
SZCZEGÓŁOWE INFORMACJE NA TEMAT KFS
UDZIELANE SĄ POD NUMEREM TELEFONU
16 648 8428 WEW 35